Vetokoukku

vetokoukKU Autoon?

Voiko vetokoukun asentaa jälkikäteen? Tottakai. Jälkiasenteinen vetokoukku on ihan yhtä hyvä kuin tehdasasenteinen sähköisesti esiinvapautuva vetokoukku. Koukkuja on kiinteitä, irrotettavia ja sähköisesti esiinvapautuvia ja jokaisella näistä on omat hyvät ja huonot puolensa. Jälkiasenteiset koukut ovat tyypillisesti joko kiinteitä tai irrotettavia. Kiinteä vetokoukku on edullisin ratkaisu ja se on aina valmiina käytettäväksi. Irrotettavan koukun kuulaosa suositellaan irrottamaan aina silloin, kun vetokoukku ei ole käytössä. Irrotettavaa vetokoukkua on saatavilla vertikaalisesti ja horisontaalisesti irrotettavana.

VETOKOUKUN SÄHKÖSARJA

Vetokoukkuihin on saatavilla sekä 7- että 13-napaisia sähkösarjoja. 13-napaista käytetään mm. asuntovaunuissa, pyörätelineissä ja katsastettavissa perävaunuissa. Napaisuus on vaihdettavissa adapterilla. Kannattaa valita 13-napainen sähkösarja.

VETOKOUKUN koodaus

Pitääkö jälkiasenteinen vetokoukku koodata autoon? Sähkösarjat vaativat niiden sopeuttamisen auton tietojärjestelmiin eli vetokoukku on ehdottomasti koodattava autoon.

Koodauksen jälkeen mm. auton peruutustutkat, sumuvalo, valot ja vilkut toimivat oikein. Koodaus ja sopeuttaminen on aina autokohtainen ja riippuu täysin siitä mitä lisävarusteita eli ts. komponentteja autossa on. Mitä enemmän autossa on varusteita, sitä enemmän on koodattavaa eli ilmoitettavaa ohjainyksiköille uudesta koukusta.

Itse asennutin kiinteän vetokoukun 13-napaisella sähkösarjalla ja seuraavat koodaukset tehtiin VW Passat 2.0 TDI Highline autoon. Autossa ACC ja tutkat, ei peruutuskameraa eikä kaistavahtia.

[19-CAN Gateway]
Installation List -> 69 Trailer -> Write coding

[10-Park/Steer Assist]
Byte 3 -> Bit 0-1: Select "01 Trailer, Trailer hitch (manually removable)"

[13-Auto Dist. Reg]
Byte 3 -> Bit 3 Control_module_for_towing_sensor, 1=installed

[69-Trailer:] Ilmestyy kokonaan uusi moduuli, kts. 19-CAN Gateway
69:0100000202000000

[6D-Trunk Elect.]
Byte 1 -> Bit 7 Trailer, 1=installed
kuvat ennen ja jälkeen