AdBlue etuputki 3Q0131984AE

DISCLAIMER: Allekirjoittanut ei vastaa millään tavalla näiden DIY-ohjeiden toimivuudesta ja ohjeita tulee noudattaa sekä käyttää omalla vastuulla.


VW Passat B8 pakokaasujen käsittely SCR-järjestelmällä.
SCR Exhaust Gas Treatment in the Passat B8 (2015->)
kts. ja lataa itseopiskelumateriaali SSP 540
VIDEO: VW Passat B8 AdBlue vika - etuputken vuoto

Yleistä

Yksi tehokas tapa vähentää typen oksidipäästöjä on käyttää SCR-järjestelmää pakokaasujen käsittelyyn. Lyhenne SCR tarkoittaa Selective Catalytic Reduction. Tämä järjestelmä vähentää erityisesti typen oksideja pakokaasussa. Pakokaasun sisältämät typen oksidit (NOx) reagoivat ammoniakin (NH3) kanssa muodostaen typpeä (N2) ja vettä (H2O). Tämä kemiallinen prosessi tapahtuu katalysaattorissa.

Prosessiin tarvittava ammoniakki saadaan urealiuoksella eli AdBlue®-nesteellä ja reaktiota auttaa pakokaasun sisältämä lämpö. AdBlue®-neste tankataan ajoneuvon ylimääräiseen säiliöön ja sitä ruiskutetaan jatkuvasti pakokaasuvirtaan.

kts. kuva SCR-järjestelmän toimintaperiaatteesta.

kts. kuva SCR-järjestelmän antureista ja toimilaitteista.

AdBlue syöttölinjasto

VW Passat B8 autoissa AdBlue syöttölinjasto on kaksiosainen. Takaosan putki lähtee AdBlue pumpulta ja se yhdistyy etuosan putkeen auton alla taka-akselin alueella. Etuosan putki lähtee kytkentäpisteestä ja päättyy konehuoneessa olevalle AdBlue suuttimelle. Putket ovat kiinni toisiinsa VOSS Automotiven 241 pikaliittimillä.

AdBlue etuputken rakenne

Etuputki on n. 3 metriä pitkä ja sen päissä on pikaliittimet. Suora VOSS urosliitin yhdistyy takaputken naarasliittimeen ja 90 asteen VOSS naarasliitin yhdistyy AdBlue suuttimelle. Liittimien muoviset suojakuoret on helppo purkaa auki ja niiden sisällä on vain vastuslankojen päätepisteet. Päällimmäisenä on suojaputki, joka suojaa vastuslankoja ja varsinaista AdBlue putkea. AdBlue putki on nylon putkea ja sen koko on 2/4mm. Putken sisähalkaisija on 2mm ja ulkohalkaisija 4mm eli putken seinämän vahvuus on 1mm. AdBlue putken päälle on kierretty spiraalin muodossa kaksi suojattua vastuslankaa eli tämä on ns. putken lämmityselementti. Vastuslankojen päälle on kierretty ohut filmiteippi suojaamaan lankoja. Vastuslangat menevät putken päästä päähän ja virta syötetään takapuolen liittimessä kiinni olevan virtaliittimen kautta.

Etuputki on hyvin yksinkertainen: n. 3 metriä 2/4mm nylon putkea, putken ympärillä n. 6 metriä vastuslankaa, ohutta filmiä (teippiä), n. 3 metriä 11mm suojaputkea ja 2 kpl VOSS 241 pikaliittimiä.

kts. AdBlue putken rakenne ja mitat.

Etuputken osanumero on 3Q0131984AE ja se maksaa n. 350 €. Valtuutetussa merkki- ja monimerkkikorjaamossa työmäärä putken vaihdolle on n. 3-4 tuntia ja vikakoodien poisto 0.5 tuntia. Kokonaiskustannus putken vaihdolle on n. 700-900 €.

kts. alkuperäisen 3Q0131984AE AdBlue etuputken kuva.

AdBlue putken materiaali on erikoispolyamidia (PA12). Polyamidi 12 on erittäin kestävää teknistä muovia ja polyamideista käytetään myös nimeä nylon. Tässä ohjeessa AdBlue putkesta käytetään nimeä nylon, jonka materiaalina on PA12. VOSS Automotive on yksi suurimpia SCR DEF putkien valmistajia ja 241 sarjaa käytetään yleisesti autojen SCR-linjastoissa.

AdBlue syöttölinjaston tyhjennysprosessi

AdBlue paluuvirtauspumppu (V561) poistaa AdBlue nesteen vain osittain syöttölinjastosta moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä estää jään laajennuksen aiheuttamat vauriot syöttölinjastossa ja suuttimessa matalissa lämpötiloissa. Välittömästi moottorin sammuttamisen jälkeen paluuvirtauspumppu aktivoituu moottorin ohjausyksikön toimesta n. 5 sekunniksi ja pumppu poistaa riittävän määrän nestettä syöttölinjasta. Suutin pysyy aluksi suljettuna ettei kuumia pakokaasuja imetä syöttölinjastoon ja nesteen paluuprosessin aikana suutin avataan sitten tyhjiön kompensoimiseksi syöttölinjastossa.

Moottorin sammuttamisen jälkeen paluuvirtauspumppu aktivoituu n. 5 sekunniksi ja pumppu poistaa riittävän määrän nestettä syöttölinjasta.

AdBlue nesteen jäätyminen ja putken vaurioituminen

AdBlue nesteen jäätymispiste on -11 astetta. Tämän takia AdBlue tankissa, pumpuissa ja syöttölinjastossa on lämmityselementit, jotta järjestelmä toimii alhaisissa lämpötiloissa. AdBlue neste siis jäätyy putkistoon kovilla pakkasilla ja vaarana on että jään laajennus aiheuttaa vaurion putkistoon. Neste poistetaan vain osittain putkistosta moottorin sammuttamisen jälkeen, jotta jään aiheuttamalle laajennukselle jää tilaa.

Jos putkistoon kuitenkin jää nestettä sallittua määrää enemmän niin kova pakkanen jäädyttää nesteen ja aiheuttaa laajenemisen putkistossa sekä mahdollisen putkistovaurion. Vaurio voi olla vuoto, halkeaminen tai putkiston murtuminen.

Jos putki vaurioituu, on se vaihdettava uuteen 1000km aikana eikä tätä pysty kiertämään nollailemalla vikakoodeja. Jos kilometrimäärä tulee täyteen eli viallisella putkella on ajettu 1000km niin viimeisenä oljenkortena testerillä voi vielä ohittaa eston saaden 50km lisämatkan. Näin ajoneuvo voidaan vielä ajaa seuraavaan lähimpään korjaamoon. Jos tämä lisämatkakin ajetaan umpeen niin sitten on lavettikyyti, koska moottori ei enää käynnisty.

Putken vaurioitumisesta tulee yleensä vikakoodi ”paine liian alhainen” ja lisäksi auton näyttöön syttyy keltainen moottorin häiriövalo ja ilmoitus ”Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynn. 1000 km jälkeen”, kts kuva.

[01 – Engine] – Fault code (vikakoodi):

Reductant
P20E8 00 [237] - Pressure too Low

Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynn. 1000 km jälkeen

HUOM: Tämä samainen häiriövalo ja vikailmoitus tulee myös muista SCR-järjestelmän ongelmista (mm. tasonmittaus anturi, pumppu, lämmityselementti, …), joten se ei automaattisesti ole merkki vuotavasta putkesta.

AdBlue etuputki ja vuotokohta

Vaurioituneiden putkistojen perusteella etuputki on herkempi särkymään. Miksi, juurisyytä ei ole tiedossa mutta valistuneita arvauksia kylläkin. Putken liitoskohta näyttäisi olevan se heikoin lenkki ja tarkalleen ottaen etuputken takaliittimestä lähtevä AdBlue putki, kts. vuotokohdat. Putki murtuu, vuotaa tai hajoaa heti takaliittimen juuresta tai liittimestä n. 5-10cm  matkalta jostain kohtaa. Vuotokohta saattaa olla niin pieni ettei sitä silmämääräisesti pysty näkemään. Paineilmalla on hyvä testata ja katsoa mistä putki vuotaa. Tulppaa toisen pään umpeen ja puhaltaa paineilmaa sisään toisesta päästä. Vuotokohdasta tulee paine kyllä pihalle takuuvarmasti. Jos suojaputki on paikallaan niin vuotokohtaa voi olla hankala paikallistaa.

Yleensä vuotavan putken näkee ulkoisesti, koska vuotanut AdBlue neste eli urea kiteytyy putken ulkopinnalle kosketuksessaan ilman kanssa. Tyypillisesti urea kiteytyy suuttimelle tulevan liittimen ympärille, koska sieltä neste pääsee vihdoin ulos vaikka vuotokohta olisikin ihan toisessa päässä. Vuotokohdasta neste valuu ensin suojaputken sisälle ja tulee suojaputkea pitkin suuttimelle ja siten liittimen kautta osittain ulos. Jos auto ”pissii alleen” niin putken tai liitoksen vuotokohta on jo niin suuri että tämän näkee kurkkaamalla auton alle.

Yleisesti vuotokohta on kuitenkin niin pieni ettei tarkkaa kohtaa tiedä ennenkuin putken tai liittimien suojakuoret käyttää irti ja tekee putkelle painetestin. Putken liittimien suojakuoret on helppo aukaista ja tämän jälkeen vastuslankoja kannattaa kääriä pois n. 10cm. matkalta molemmista päistä. Tämän jälkeen varsinainen AdBlue nylon putki on esillä ja paljaana liitoksien juuresta tarvittavan matkan. Jos vuotokohta ei ole liittimien juuressa tai niiden välittömässä läheisyydessä niin sitten liittimet on irroitettava kokonaan ja vetäistävä AdBlue putki ulos suojakuoresta. Tämän jälkeen vastuslangat voi kääriä pois putken ympäriltä ja paljaalle putkelle onkin sitten helppo tehdä painetesti ja todeta vuotokohta.

kts. yksi esimerkki vuotavasta etuputkesta ja vuotokohdasta.

Voiko AdBlue etuputken korjata ja miten?

Jos vuotokohta on heti liittimen juuressa tai itse liitin vuotaa niin superliimalla voi yrittää paikata ja korjata vuotokohta. Jos vuotokohta on putkessa esim. 5cm liitoksesta niin putken voi katkaista vuotokohdan jälkeen ja liimaa liittimen takaisin putkeen. Ongelmaksi saattaa muodostua vanhan putkenpätkän saaminen ulos liittimestä siten ettei liitin vaurioidu. Jos katkaistun putkenpätkän kuitenkin onnistuu saamaan pois niin liittimen liimaaminen uudestaan pitäisi onnistua helposti. Tällöin putki lyhenee katkaistun pätkän verran mutta putkea ei ole mitoitettu niin tarkaksi että lyhentämisestä koituisi ongelmia. Jos molemmat putket vuotaa esim. liitoskohdista niin yksi ratkaisu on katkaista vuotokohdat ja liittimet pois kokonaan ja liittää putket yhteen esim. pistoliittimellä. Tässä tapauksessa on tärkeää muistaa kääriä vastuslangat myös pistoliittimen päälle, jotta DIY-liitoskohtaa sitten myös lämmitetään.

Pelkän AdBlue 2/4mm nylon putken vaihto?

Yksi tapa ja ehkäpä vielä kaikkein helpoin olisi uusia kokonaan pelkkä AdBlue nylon putki. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä että neste kulkee tietenkin vain varsinaisessa AdBlue nylon putkessa eli tarvitaan putken purkaminen. Mitä tämä tarkoittaa? Puretaan liittimien suojakuoret, katkaistaan molemmat liittimet ja vedetään AdBlue putki pois suojakuoresta liitoskohdan kautta. Tämän jälkeen kuoritaan filmiteippi ja vastuslangat pois vaurioituneesta putkesta. Ostetaan 2/4mm AdBlue nylon putkea n. 3 metriä ja katkaistaan se samaan mittaan kuin alkuperäinen putki. Kääritään vastuslangat takaisin uuteen putkeen samalla tavalla eli spiraalin muodossa. Laitetaan filmiteippi takaisin vastuslankojen päälle ja työnnetään uusi putki takaisin liitoskohdasta kohti suutinta. Tämän jälkeen liimataan liittimet ja laitetaan suojakuoret takaisin paikalleen. Lopuksi laitetaan liittimet yhteen sekä suuttimelle menevä liitin ja lämmityselementin pistoke paikalleen. Tämä on jopa helpompi tapa uusia AdBlue putki, koska suojaputkea ei tarvitse repiä irti autosta. Tässä vaihdetaan vain ns. sisuskalut eli AdBlue nylon putki suolletaan ulos suojaputkesta. Koko putken repiminen irti ja uuden laittaminen paikalleen on aika työlästä hommaa, koska putki kulkee osittain auton runkopalkin sisällä ja menee osittain ahtaista paikoista ja väleistä suuttimelta liitoskohtaan.

Mistä AdBlue 2/4mm nylon putkea ja liittimiä?

Hyvä kysymys mutta etsivä löytää! VOSS Automotiven pikaliittimiä ei liene saa ostettua mistään mutta jos keksii hyvän tavan irroittaa nykyiset liittimet ehjinä niin uudelleenkäyttö pitäisi onnistua ja olla helppo homma. Hyväksi liimaksi on todettu esim. Bilteman superliima.

Putken lämmityselementtinä tosiaan on ruostumattomasta teräksestä valmistettu vastuslanka, joka on kierretty spiraalin muotoon putken ympärille. Tämän purkaminen ja uudelleenkäyttö on myös helppo homma, joten uutta vastuslankaa ei tarvitse hankkia. Liittimien uudelleenkäyttö tai uusien liittimien löytäminen on tässä tapauksessa haastavinta.

Ohje: AdBlue 2/4mm nylon etuputken uusinta

    1. Etsi putkiston liitoskohta auton alta ja irroita liittimet toisistaan
    2. Ota etuputken liittimien mustat suojakuoret pois
    3. Irroita etuputken liittimet irti tai katkaise liittimet pois
    4. Laita etuputken etupäähän naru perään teipillä
    5. Vedä liitoskohdasta nylon putki ulos suojaputkesta
    6. Naru tulee perässä suojaputken sisällä liitoskohtaan
    7. Ota filmiteippi ja vastuslangat pois vanhasta putkestä
    8. Rullaa vastuslangat ja filmiteippi takaisin uuteen putkeen
    9. Kiinnitä uusi putki liitoskohdan naruun kiinni
    10. Vedä uusi putki takaisin suojakuoren sisällä konehuoneeseen
    11. Liimaa putken liittimet takaisin paikoilleen superliimalla
    12. Viimeistele vastuslangat liittimien ympärille ja teippaa huolella
    13. Laita liittimien suojakuoret takaisin paikoilleen
    14. Liitä etuputken ja takaputken liittimet takaisin yhteen
    15. Laita suuttimelle menevä liitin takaisin paikoilleen

Vinkki: Käytä kuumailmapuhallinta liittimien irroitukseen AdBlue putkesta. Jos liittimet eivät irtoa niin katkaise liittimet irti mutta älä katkaise vastuslankoja vaan siirrä ne syrjään. Ota putken pätkät sitten rauhassa pois liittimistä ja puhdista liittimet huolella.

Vinkki 2: Liittimet ovat tiukasti kiinni nylon putkessa. Liittimen sisään saattaa jäädä palanen kun liitintä ja liitoskohtaa lämmittää sekä vetää putkea irti. Palasen saa helposti pois 3.5mm poranterällä eli liittimen 4mm liitoskohta ikäänkuin rotsataan puhtaaksi poraamalla. Uusi nylon putki pitää työntää liittimen pohjaan asti ennen liimausta.

Syöttölinjaston nylon putkien uusinta

Syöttölinjasto koostuu taka- ja etuputkesta ja tämä sama ohje pätee myös takaputken uusintaan. Jos molemmat putket ovat vaurioitunut niin uudet AdBlue putket + asennus maksaa n. 1200-1500€. Tämä on jo sellainen hinta että kannattaa miettiä mahdollista korjausta tai pelkkien nylon putkien uusimista. Jos molemmat putket on vaihdettava niin yksi ratkaisu on lisäksi muuttaa liitoskohta ns. pistoliittimeen. Tämä tarkoittaa sitä että katkaistaan liitoskohdan alkuperäiset liittimet kokonaan pois ja liitetään uudet nylot putket toisiinsa 4mm pistoliittimellä. Putkien päihin liimataan alkuperäiset VOSS pikaliittimet paikalleen ja syöttölinjasto on tämän jälkeen ns. uusi eli vaihdettu uudet nylon putket.

Yhteenveto

Vaurioituneen etuputken mahdollisessa korjauksessa kannattaa nähdä hieman aikaa ja vaivaa. Jos yllä mainittu helpoin ratkaisu eli pelkän nylon putken uusinta osoittautuu päteväksi ratkaisuksi niin väitän että sen tekee jopa nopeammin kuin koko AdBlue putken vaihdon.

Pelkän nylon putken uusinta kustantaa n. 10-20 euroa. Putki maksaa 1-5€/metri ja superliima 5.5€. Jos itse tekee homman niin etuputken uusiminen on lähes ilmainen.

Vinkki: Liitoskohta kannattaa siirtää sellaiseen paikkaan että siihen pääsee myöhemmin helposti käsiksi. Kuitenkin sellaiseen paikkaan että se on suojassa kuralta ja vedeltä. Tällöin mahdollinen seuraava korjaus ja nylon putken uusinta helpottuu entisestään.

Kuvia

Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynn. 1000km jälkeen.


Kuvia suuttimelle menevästä liittimestä.


Kuvia liitoskohdan liittimestä.


Etuputken osat.


Etuputki (3Q0131984AE).

Jätä kommentti