Lisävalo

Lisävalon voi asentaa monella tapaa. Helpoin ja nopein tapa on käyttää joko kilvenalus- tai uppoasennustelinettä sekä valmista johtosarjaa valon kytkemiseen. Kilvenalustelineellä valo asennetaan rekisterikilven yläpuolelle ja uppoasennustelineellä rekisterikilven alapuolelle maskiin. Jos asennus tulee maskiin, niin maskin ritelikköä pitää leikata.

Lisäksi on mahdollista ostaa autokohtainen DSM-lisävalopaketti, jolloin asennus tulee maskin taakse ja kiinnitys tapahtuu auton runkopalkkiin. Tässä tapauksessa koko puskuri on irroitettava.

Tarvittavat osat ja työkalut

Lisävalo ja asennustarvikkeet:

    • Lisävalo (LED-paneeli)
    • Teline (rek. kilven taakse)
    • Relejohtosarja
    • Korjausjohto (BCM-heräte)
    • Tukiraudat (painavat ja korkeat paneelit)

Työkalut ja tarvikkeet:

    • Yleismittari herätevirran etsimiseen
    • Porakone, ruuvimeisseli, pihdit
    • Lenkkiavain, hylsysarja
    • Nippusiteitä, ruuveja
    • Otsalamppu, hanskat
    • Kutistesukkaa
    • Liittimiä

Lisävalon asentaminen

Tässä oppaassa lisävalo asennetaan uppoasennustelineellä VW Passat B8 vm.2019 auton maskiin. Ohjeen alussa käydään läpi lisävalon kiinnitys, jonka jälkeen suoritetaan johtojen kytkentä.

1. Uppoasennustelineen kiinnitys puskuriin

Irroita rekisterikilpi ja kilven asennuskehikko/taustalevy. Leikkaa maskin ritelikköä sen verran että valo ja teline mahtuu uppoamaan maskiin. Kiinnitä teline puskuriin keskelle autoa, käytä itseporautuvia ruuveja. Varmista lopuksi että teline on tukevasti kiinni puskurissa.

2. Lisävalon kiinnitys telineeseen

Kiinnitä lisävalo päätykiinnikkeillä telineeseen. Pultit voi jättää vielä hieman löysälle, koska lopullinen suuntaus tehdään sitten asennuksen jälkeen. Katso valaisimen johdolle sopiva reitti ja ujuta se konehuoneen puolelle.

Lopuksi kiinnitä kilven asennuskehikko ja rekisterikilpi takaisin paikoilleen.

3. Lisävalon kytkentä

Helpoin ja nopein tapa johtojen kytkentään on käyttää valmista relejohtosarjaa ja ottaa herätevirta BCM liittimen vapaasta tai ei käytössä olevasta pinnistä. Vapaaseen pinniin liitetään  uusi korjausjohto (000979009EA), kytketään se relejohtosarjan herätejohtoon ja lopuksi pinnille tehdään adaptaatio koodaukset eli tieto kaukovalon syttymisestä.

Tämä kytkentätapa on ns. OEM-tyylinen, koska auton omia johtoja ei kuorita eikä herätevirtaa ryöstetä omilta pitkiltä. Toisaalta uudemmissa LED-valollisissa autoissa herätevirtaa ei löydy tai ole edes mahdollista ryöstää omilta pitkiltä, koska ”herätetieto” kulkee CAN-väylän kautta lampuille.

Kytkentäohje: herätevirran ottaminen BCM-pinnistä

kts. yksityiskohtaisempi kytkentäohje (sis. parkit + paneelin lämmitys).

Kytkentäohje (paneeli): VW Passat B8 vm. 2019 – from July 2018
LED headlights: (8IU) (8Q5)

Kytkentäohje (paneeli + parkit): VW Passat B8 vm. 2019 – from July 2018
LED headlights: (8IU) (8Q5)

ENNEN ALOITTAMISTA: Irrota sulake johtosarjan sulakepesästä!

    1. Kytke valaisimen liitin johtosarjan DEUTSCH-liittimeen
    2. Kytke johtosarjan musta maajohto auton runkoon tai akun miinus-napaan
    3. Kytke johtosarjan punainen virtajohto konehuoneen virtalähtöön tai akun plus-napaan
    4. Kytke johtosarjan sininen herätejohto BCM-liittimelle kytkettyyn korjausjohtoon
    5. Suorita BCM [09-Cent.Elect.] adaptaatio-koodaus VCDS/OBD11 laitteella
      • xxx-Leuchte PIN XX-Dimmvert AB = 127
      • xxx-Leuchte PIN XX-Lasttyp = LED Lichtmodul
      • xxx-Leuchte PIN XX-Lichtfunktion A = LEFT high beam
      • xxx-Leuchte PIN XX-Lichtfunktion B = Lichthupe general

kts. lisätietoja BCM adaptaatio- eli Leuchte ohjelmoinnista.

KYTKENNÄN JÄLKEEN: Laita sulake takaisin johtosarjan sulakepesään!

VINKKEJÄ VW Passat B8 2014-2020 auton omistajille:

    • Hae erWin palvelusta autosi kytkentäkaaviot ja korjausoppaat
    • Selvitä autosi valot: LED-valot, LED-valot dynaamisella kaarrevalolla, LED-valot dynaamisella valoapurilla (DLA), … PR-koodit on esim. 8IU, 8Q5.
    • Katso kytkentäkaaviosta miten autosi valot on johdotettu eli ts. lampun liittimen T14af kannasta lähtevät johdot. Ota tarkasteluun kaukovalojen (main beam bulb) johdotus. Johdotus voi olla esim. seuraavanlainen:
      • T14af/11 – T46b/39 (vas. kaukovalo). Lampun pinnistä 11 lähtevä johto (sin./valk.) menee BCM B-liittimen pinniin 39.
      • T14af/11 – T46b/2 (oik. kaukovalo). Lampun pinnistä 11 lähtevä johto (sin./vihr.) menee BCM B-liittimen pinniin 2.
    • Katso onko lampun liittimen takana eli valoumpiossa liittimen T14af johtoja vastaavat piikkirimat, esim. löytyykö pin 11 johdolle piikki.
      • Jos piikki puuttuu mutta liittimeen tulee johto niin voit nyppästä johdon irti T14af liittimestä ja tehdä johdolle BCM-koodauksen jos alkup. koodaus on tyhjää.
    • Selvitä ei käytössä olevat/vapaat BCM-pinnit. Muista katsoa että liittimen takaa löytyy myös  ”fyysinen piikki” ennen korjausjohdon kytkemistä.
    • Kytke tarvittaessa korjausjohto BCM-liittimen (A/B/C) pinniin, liitä korjausjohto herätejohtoon ja tee BCM-koodaus pinnille.

Jos herätevirran ottaminen BCM-pinnistä ei jostain syystä onnistu niin kytkennän voi suorittaa myös seuraavasti.

Vaihtoehdot herätevirran ottamiselle:

– XBB OBD Dongle & PowerUnit
Innovatiivinen kytkentälaite, jonka avulla saadaan napattua herätevirta langattomasti lisävalon johtosarjalle suoraan auton OBD-II portista.

– CAN-väylä kytkentärele lisävaloille
CanM8 lisävalojen asennusrele CAN-väylään.

– Perinteinen ryöstöliitäntä auton omilta pitkiltä
Jos saatavilla/otettavissa. Halogen ja normaali LED-valoilla (ei kääntyvät) saattaa olla mahdollista, ei kuitenkaan suositeltavaa.

4. Lisävalon suuntaaminen

Kun kytkentä on suoritettu, testattu ja niputettu asianmukaisesti niin odota pimeää ja käy suorittamassa lisävalon suuntaus. Liian alas suunnattu valo valaisee liikaa auton keulan lähellä ja hankaloittaen pitkälle näkemistä. Liian korkealle suunnattu valo valaisee puiden latvat, mutta itse tiehen ei tule ollenkaan valoa. Hyvä nyrkkisääntö valojen suuntaamiseen on asettaa ne osoittaamaan suoraan eteenpäin.

Kokemuksia omasta lisävalo projektista

Rekisterikilpi ja kilven taustalevy lähtee helposti irti. Musta taustalevy on kiinni puskurissa neljällä painettavalla muoviniitillä. Niitit saa irti kun painaa keskitapin sisään ja ottaa sitten niitit irti. Uusia niittejä on hyvä olla pussillinen (4 kpl) taustalevyn uudelleen kiinnittämistä varten.

Muovisen ritelikön (säleikön) leikkaaminen on myös helppoa ja onnistuu esim. monitoimityökalulla ja sopivalla terällä. Ulkolämpömittari ja johtoliitin on kiinni säleikössä, joten sen paikkaa pitää muuttaa. Tämä on myös helppo tehdä, lämpömittarin voi kiinnittää esim. nippusiteellä puskurin sisäpuolelle tai vastaavaan sopivaan paikkaan.

Uppoasennustelineen kiinnittäminen puskuriin onnistuu kätevästi itseporautuvilla ruuveilla. Kannattaa mitata keskikohta ja kohdistaa teline vaakasuoraan tarkasti ennen varsinaista kiinnittämistä puskuriin. Telineen kiinnittämiseen riittää 6-8kpl itseporautuvaa ruuvia.

Lisävalon kiinnittäminen itse telineeseen onnistuu helposti päätykiinnikkeiden avulla. Päätykiinnikkeet tietenkin kiinni telineeseen ennen itse telineen kiinnittämistä puskuriin. Kuusiokoloruuvit on helppo kiinnittää päätykiinnikkeisiin myös säleikön välistä.

Taustalevyn ja rekisterikilven voi tässä vaiheessa kiinnittää takaisin. Taustalevyn kiinnittäminen uusilla muoviniiteillä puskuriin on ”naps” hommaa. Tämän jälkeen rekisterikilpi kiinni takaisin taustalevyyn.

Jos valon johto on lyhyt (30-50cm) niin kannattaa ujuttaa johtosarjan valoliitin konehuoneesta valmiiksi leikattuun säleikön aukkoon ja kiinnittää valon liitin valmiiksi johtosarjaan jo ennen lisävalon kiinnittämistä telineeseen. Onnistuu toki myös jälkeenpäinkin.

Johtosarjan valojohdon ujuttaminen konehuoneesta valolle onnistuu kätevästi jäähdyttimen yläpuolella olevasta raosta. Raosta mahtuu myös liitin läpi ja johto valuu helposti lisävalolle.

Johtosarjan kytkentä tapahtuu konehuoneessa ja sopiva paikka ylimääräisille johdoille löytyy sopivasti sulaketaulun etupuolelta oikeasta laidasta.

Musta miinus (maadoitus) johto on helppo kiinnittää konehuoneen takaseinällä olevan ”apukäynnistys miinus korvakon” mutterin taakse. Kannattaa leikata miinusjohdon liittimen pää auki, jotta mutterria ei tarvitse irrottaa kokonaan vaan johdon voi siten tökätä mutterin taakse.

Punaisen plussa johdon voi kiinnittää helposti konehuoneen sulakerasian ensimmäisen ”rivan” taakse. Sulakerasialta lähtee 12V syöttöjä muihin sulakerasiohin, joten näissä rimaliittimissä on jatkuva 12V ulostulo.

Herätejohdon kytkentä BCM-pinnille on tapauskohtainen. Tyypillisesti joudut viemään herätejohdon konehuoneesta läpiviennin kautta kuskin jalkatilaan ja sieltä edelleen BCM-liittimen lähelle. Tämän jälkeen korjausjohto paikalleen BCM-liittimeen ja sitten korjausjohdon yhdistäminen herätejohtoon.

Minulla oli jo valmiiksi asennettu ”korjausjohto” eli tehdasasennettu johto BCM B-liittimen pinnistä 39 kuskin valoliittiminen T14af pinniin 11. Valoliittimen T14af pinnin 11 takana ei kuitenkaan ole piikkiä eli tämä tarkoittaa sitä että johto on turha/ylimääräinen koska sen takana valoumpiossa ei ole mitään ”mekaanista vastakohtaa, joka ottaisi käskyjä/virtaa vastaan”. Veikkaan että VAG käyttää samoja johtosarjoja eri autoissa/ei vuosimalleissa ja tästä johtuen minullakin siis on valmis johto BCM-liittimeltä valoliittimelle asti. BCM-pinnin eli johdotuksen adaptaatio koodaus oli tietenkin tyhjää, koska auton valoumpiossa ei ole fyysistä pinniä, joka ottaisi tämän käskyn vastaan.

Tässä tapauksessa ei muuta kuin kuskin valoliittimen pinnin 11 johto irti ”pinnityökalulla” ja johdon liittäminen johtosarjan herätejohtoon. Liittämisen voi tehdä esim. käyttämällä AMP Superseal-tyyppistä roiskevesitiivistä pikaliitintä. Tällöin et raiskaa lainkaan irrotettua pin11 johtoa vaan liität herätejohdon urospinnin suoraan lampulta irrotettuun pin11 naaraspinnin.

Tämän jälkeen vielä BCM B-liittimen pinnille 39 oikeat adaptaatio sävellykset ja homma selvä. Kertauksena vielä tarvittavat koodaukset:

ENG116029-Leuchte8FL LB39-Dimmwert AB=127
ENG116024-Leuchte8FL LB39-Lasttyp=LED Lichtmodul
ENG116027-Leuchte8FL LB39-Lichtfunktion A=LEFT high beam
ENG116027-Leuchte8FL LB39-Lichtfunktion B=Lichthupe general

Voiko herätevirran kytkeminen langallisesti olla enempää ”OEM-tyylinen”? Jos lisävalon haluaa pois niin pikaliitin auki ja pin11 naarasliitin takaisin lampun T14af liittimeen ja BCM-koodaukset pois.

Mainittakoon vielä että asensin siis Purelux Heat S530 LED-paneelin, jossa on kaksiväriset parkit ja linssin lämmitys. Kytkin paneelin lämmittämään linssiä perinteiseen tapaan aina lisävalon ollessa päällä ja valkoiset parkkivalot syttymään aina auton käynnistyessä, kts. lisätietoja kytkennästä.

Kuvia projektista ja kytkennöistä

Kytkentäkaavioiden kanssa saa olla todella tarkkana. erWinistä otetussa piirikaavio dokumentissa on ainakin kolme erilaista kaaviota samoille valoille riippuen auton vuosimallista.

    • LED headlights, (8Q5) – from August 2014
    • LED headlights, (8IU), (8Q5) – from November 2016
    • LED headlights, (8IU), (8Q5) – from July 2018 (minun auto)

Vertailun vuoksi tässä LED headlights, (8IU), (8Q5) – from November 2016 piirikaavio. Tästä näkee selvästi että T14af/11 pinnille todellakin tulee tieto BCM T46b/39 kautta. Tuosta uudemmasta kaaviosta /11 oli sutattu/ylikirjoitettu hämärästi.

Yhteenveto

Mitä tämä kaikki maksoi ja paljonko kului aikaa? Aikaa meni sen n. 5 tuntia kun ei pitänyt kiirettä ja puuhasteli välillä niitä näitä. Jos oikein ”tuntitaksalla” tämän tekisi niin sanoisin että hyvän jäljen aikaansaamiseksi työhön menee aikaa 2 tuntia. Yksi tunti lampun ritelikön leikkaamiseen, telineen ja valon kiinittämiseen keulaan. Toinen tunti johtosarjan kytkentään, johtojen niputtamiseen, BCM koodaukseen ja testaamiseen. Tässä tapauksessa ei siis asenneta uutta korjausjohtoa BCM:lle, eikä vedetä mitään läpivientejä konehuoneesta. Jos tämän joutuu tekemään niin aika tuplaantuu helposti, riippuen toki osaamisesta ja sisäpaneelien irrottamistarpeesta jotta pääsee käsiksi BCM-liittimille.

No mitä maksoi? Tässä lista osista, joista hinta muodostui.

    • Lisävalo Purelux Heat S530 uppoasennustelineellä: 150€
      (sis. LED-paneelin, relejohtosarjan ja telineen)
    • Autosähköjohtoa, pari liitintä, kutistesukkaa, sulakehaaroitin: 20-30€
    • BCM koodaus: 0€
    • Työ: 0€

Työlle ja koodauksille ei tarvitse laskea hintaa kun itse tekee. Jotta homma onnistuu niin lisäksi tarvitaan tietenkin VCDS HEX-V2 kaapeli + tietokone (tai OBD11) ja hieman tietotaitoa mitä tekee. Tässä tapauksessa kun ei tarvitse vetää uutta korjausjohtoa BCM:lle, eikä purkaa mitään sisäpaneeleja autosta niin sanoisin että homma on luokkaa kohtuullisen helppo tehdä.