Akut, kaket ja paristot

Auton 12v käynnistysakku ja avaimien sekä webaston kauko-ohjaimen patterit on uusittava säännöllisin väliajoin. Autossa saattaa olla yksi tai kaksi akkua, riippuen auton varusteista. Jos autoon on asennettu tehdaswebasto niin akku sijaitsee yleensä tavaratilassa eikä moottoritilassa.

12v käynnistysakku

Akku sijaitsee tavaratilan vasemmalla puolella ”peitelokeron” alla. Peitelokero on helppo irroittaa nostamalla se ylös.

Alkuperäinen akku on yleensä VARTA START STOP AMG 92Ah. Akun kunto selviää mittaamalla tai akkutestillä. Akkutestejä tekee ainakin merkkiliikkeet ja asiantuntevat akkutalot.

12V 92Ah 520A DIN 850A EN/SAE/GS – 7P0 915 105 C

12v käynnistysakun tarkastaminen ja jännite

Paras ja vaivattomin tapa tarkastaa akku on mitata jännite jännite- tai yleismittarilla. Lepojännite kannattaa mitata täysin levänneestä akusta eli autosta valmiiksi pelti auki kun menee tekemään mittausta. Jos ensin avaa ovet lukosta ja sitten kuskin oven, jotta saat konepellin auki niin autossa herää aika monta järjestelmää kuluttamaan akkua. Sen jälkeen mitattu jännite ei ole enää lepojännite vaan jotain muuta. Uusissa AGM SART/STOP akuissa on myös jarrutusenergian talteenotto, se pitää akkua vain 80% varauksessa – näin sinne saa jarrutettaessa mahtumaan jonkun verran lisää.

Kun tarkka jännitelukema on tiedossa, varaustilan saa selville alla olevan taulukon avulla.

12v käynnistysakun vaihto ja koodaus

Jos akun kunto on heikko niin se on vaihdettava uuteen. Akun vaihdon voi suorittaa ns. jännitteettömänä eli reippaasti vaan akku irti ja uusi tilalle. Uuden akun vaihdon jälkeen autolle on syytä kertoa että akku on vaihtunut eli tarvitaan akun koodaus.

Ross-Tech kertoo yksityiskohtaiset ohjeet uuden akun koodauksesta, kts. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement.

Tämä koodaus on tarpeellinen kun autoon vaihdetaan uusi 12V ajoakku.

[19-CAN Gateway]
Enter [Adaptation - 10]
 - Battery adaptation - Size
   - Select the battery Ah → Do It!
 - Battery adaptation - Manufacturer
   - Select the battery manufacturer → Do It!
 - Battery adaptation - Serial number
   - Type the 10 digit serial number code → Do It!
 - Battery technology
   - Factory installed AGM often use Fleece


The 10 digit serial number may be preceded by the Battery Vendor Code, for instance VA0. If the code is VA0310314E04G then drop the VA0 and just enter 310314E04G as the Serial Number.
12v käynnistysakun lataus

Jos akku sijaitsee tavaratilassa niin lataus tapahtuu ainoastaan konehuoneessa olevista nastoista. Käytä asianmukaista laturia akun lataamiseen.

Autonavaimen paristo

Avaimessa on CR2032 paristo, joka on vaihdettava jos paristo on loppunut. Pariston vaihto on hyvin helppo ja nopea toimenpide.

tehdasWebaston kauko-ohjaimen paristo

Tehdaswebaston kauko-ohjaimessa on CR2032 paristo. Pariston vaihto on hyvin helppo ja nopea toimenpide. Takakansi auki ja uusi paristo sisään.

Tehdaswebaston kauko-ohjain

Auton mukana tuleva webaston telestart kauko-ohjain on mallia kulmikas ja siinä on OFF/ LÄMMITYS painikkeet sekä takakannessa VW logo. Kaken numerokoodi on 3G0963511B, voi olla myös A, C tai D  loppuinen. 3G0963511 pitäisi olla yhteensopiva -A, -B, -C ja -D versioiden kanssa. Kake on lähes samanlainen kuin Webaston .ORG Telestart T99, mutta VW on tehnyt oman variantin ja muokannut ohjaimen toiminnallisuutta.

Tehdaswebaston kauko-ohjain ei toimi samalla tavalla kuin Webaston oma Telestart T99 ohjain. Tehdaswebaston kauko-ohjaimen toiminnallisuudet.

Painettaessa ”LÄMMITYS” nappia:

    • VIHREÄ valo vilkkuu
      • Auto ei ole kauko-ohjauksen kantaman sisällä
      • Polttoainetta liian vähän
      • Akussa liian pieni varaus
    • VIHREA valo palaa hetken (n. 4 sekuntia)
      • Käsky on mennyt perille ja webaston käynnistäminen on onnistunut

Painettaessa ”OFF” nappia:

    • PUNAINEN valo palaa hetken (n. 4 sekuntia)
      • Käsky on mennyt perille ja webaston sammuttaminen on onnistunut

Tehdaswebaston kauko-ohjaimella ei ole mahdollista vaihtaa käyttömoodia (lämmitys/tuuletus), eikä myöskään käyttöaikaa. Nämä toimenpiteet pitää tehdä auton infotainment näytöltä. Ohjaimessa ei myöskään ole jatkuvaa ”indikaatiota – vilkkuvaa valoa”, joka kertoisi webaston tilan. Ohjain on hyvin yksinkertainen. Vihreä valo kertoo että webasto lähti päälle ja punainen valo kertoo että webasto on sammutettu.

Tehdaswebastoon uusi kauko-ohjain?

Onnistuu. Kauko-ohjaimen pitää olla samaa mallia eli pisaran mallinen ja kulmikas eivät ole yhteensopivia. Uuden kauko-ohjaimen voi tilata joko valtuutetulta jälleenmyyjältä tai sitten  esim. eBaystä. eBay.sta ostettu uusi kake toimii yhtä hyvin ja maksaa n. 50 euroa. Ohjainta voi hakea esim. hakusanalla ”3G0963511” tai ”3G0963511B”.

Uusi kauko-ohjain on tietenkin paritettava auton webaston kanssa. Parittaminen onnistuu monellakin tapaa. Tässä yksi suositttu ja helppo tapa.

    1. Kolikkokotelo irti kojelaudan alta
    2. Sulakerasiasta F7 sulake irti 5 sekunniksi
    3. Sulake takaisin paikalleen
    4. Kaukosäätimestä OFF nappula pohjaan n. 2 sekunniksi

Kaukosäätimessä pitäisi palaa punainen valo, kun on pariutunut onnistuneesti.

Toinen tapa on käyttää vastaanotinmoduulin virta- ja väyläliitintä irti.

Kaivelin peräkontissa oikealla puolella olevan luukun takaa vastaanotinmoduulin virta-ja väyläliittimen käsiini, nyppäisin irti muutamaksi kymmeneksi sekunniksi ja pistin takaisin. Sitten heti muutaman sekunnin sisällä painoin kaken off-nappia muutaman sekunnin ajan, jolloin kake parittui. Taisi antaa jonkin vilkutuksen parittumisen merkiksi.

Toinen keino olisi ollut etsiä oikea sulake ja käyttää boksia sulakkeesta virrattomana. En kuitenkaan onnistunut etsimään sulaketietoa tuohon hätään ja koin boksin päästä tehtävän potkaisun helpommaksi. Sitä se olikin, aikaa meni ehkä 5 min, kunhan olin ensin selvittänyt itsellenim, mitä tarvii tehdä.

Homma hoitui menemällä peräkonttiin makuulleen. Oikeanpuoleinen huoltoluukku auki, ja boksi näkyi sen avaamisen jälkeen verhoilujen ja pellin välissä ylöspäin katsottaessa semmoisessa muovisessa telineessään. Itse liitintä ei näe, se piti käsikopelolla etsiä johdon päästä. Liittimessä on sen ”sormen mentävällä puolella” lukituspinni, jonka sai tumpelosorminenkin auki ja johdon irti. Antennille menevää koksia ei tarvinnut irrottaa, se on siinä isomman liittimen vieressä.

^ lainaus VAGarea.fi ketjusta, https://www.vagarena.fi/index.php?topic=42869.0